söndag 2 oktober 2011

Hälsningar från Bryssel, Bruxelles, Brussels

Bryssel var en underbar stad att vara i! En av tjejerna gillade de höga och smala husen, trots att de inte var lika höga som i New York.  Men trevligt, bra mat och bra shopping!

De flesta av oss valde att gå in och titta i ett krigsmuseum om andra världskriget. Många svartvita bilder gjorde att vi nästan blev färglösa själva. -Det här är en Spitfire som flögs av engelsmännen. Häftigt!

I en annan del av museet var det också väldigt dystert, den delen som handlade om Förintelsen.
- Det här var inte trevligt!

-Jag gillar att lära mig mycket om historia. Jag tänker jobba med att förhindra krig när jag blir stor!

-Det tänker jag också göra! Jag vill bli stridspilot! Men jag ska flyga modernare plan än de här, så klart!

En av killarna fick pröva en tysk mössa från andra världskriget. 

De här tjejerna gillade helikoptrarna bäst. Men de hade helst varit på stan och shoppat mera!

En av oss prövade på att flyga själv! Gissa vem som vann! Inte Spitfire-piloten i alla fall!

-Det är kul att gå på museum! Man lär sig så mycket. Här hade hon lite ont i kroppen eftersom att hon vägrade att lämna packningen på hotellet. Men det gick bra ändå!

En av tjejerna valde att besöka SSB, en skola utanför staden där det går många svenska elever.

-Jag valde att gå hit eftersom jag älskar att träffa människor. Här skulle jag vilja gå i skolan. En av fröknarna hälsade till lärarna i Moskva!
Men saknar vi inte några?

Ja, en tjej valde att gå och titta på en kissande staty! Manneken Pis heter den.
-Väldigt intressant! Jag funderar på om jag ska fixa lite kläder till honom!

Och ni kan väl aldrig gissa vem som smet ifrån allt för att spela fotboll!!
Ha det så bra i Moskva. Kramar från oss som fortsätter vår expedition i Europa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar