söndag 5 maj 2013

Arrive de la France med sjuorna!

Galna av längtan till Aubeterre på flygplatsen Paris!

Hallå där allihopa! Nu har vi äntligen kommit fram till Frankrike, i den lilla byn Aubeterre-sur-Dronne utanför Bordeaux! Resan var lång, hela sex timmar flög vi totalt, plus fyra timmar på flygplatsen och en timma med bil för att komma ut till landsbygden. Vi blev helt knäppa av allt flygande. Men vi blev väl omhändertagna av Håkan, Annikas man när vi kom fram. Vi åt varma mackor och blev guidade runt i det stora huset och den vackra trädgården, hoppas att vi inte kommer att gå vilse! Vi stupade i sängen allihopa och sov åtta timmar innan det var dags igen!

En härlig fransk frukost väntade oss på morgonen som dock var lite kylig, men vi struntade i det och satt ute ändå!
Croissanterna som jag (Saga) Annika och Karin gick ner och köpte i bageriet som ligger på det lilla torget i byn. Sebastian och David var lite morgontrötta så de följde inte med.
Vilken jättestor kyrka!
Vi gick ut på en långpromenad efter den härliga frukosten och gick in i världens största monolitiska kyrka! Det betyder att kyrkan är uthuggen ur berget.  Tänk så många människor som har stått och huggit ur den för hand! Men gravarna var lite läskiga, vi gick därifrån ganska fort. Promenaden runt resten av byn var sagolik, byn är så vacker att det är svårt att beskriva! Det kommer mer foton, vi lovar! :)
 Vi stannade vid en liten restaurang på torget och vissa åt till och med Ostron, modiga David! Efter denna tretimmars lunch fortsatte vi vår promenad...
 ... och hittade en annan vacker kyrka!
 Superhärligt att kunna hoppa i poolen när man är varm!
Dagen blev varm och solig till slut, så vi  avslutade den med ett långt dopp i den “varma” poolen! Vilken härlig, lärorik och solig dag!